65 millió évet vártunk a 3D-s dinókra

Ha kicsi csúszással is, de megérkezett a múlt héten Szombathelyre is a Jurassic Park 3D. Újraéltük a gyerekkorunk.

800px-jurassic_park_screenshot_41 

20 éves minden idők 227. legjobb filmje (Már az IMDB szerint.). A Jurassic Park egy generációnak jelentette az első találkozást a kaland-sci-fi-fantasy-thriller világával és forradalmasította a filmestrükkök világát. A szülinapra kapott 3D pedig annyira jól sikerült, hogy a dinóbolondoknak muszáj újralátni az alkotást. Nosztalgia és kulisszák titkai a JP-ről a popcornon.

Jurassic-Park-4-Colin-Trevorrow

Tisztán emlékszem a 20 évvel ezelőtti önmagamra. Már hetekkel a bemutató előtt naponta legalább 5x kérdeztem meg jó édes apámat, hogy: Ugye megyünk a Jurassic Parkra? és, hogy „Megvette már a jegyet a Jurassic Parkra?. Bírta az öreg a kiképzést és a film moziba kerülése utáni első szombat délután el is vitt a Savariába, az akkor még egyetlen szombathelyi moziba. Mondanom sem kell az aula tele volt ismerős arcokkal, osztály-, és iskolatársakkal. És, hogy a történelem mennyire ismétli önmagát, most, 20 évvel később újra megidéződött a gyerekkorom. Csak most nem apámnak, hanem barátnőmnek szóltak a moziba menetelre vonatkozó kérdések. Bár kisebb, de hasonlóan lelkes tömeg fogadott a Savaria aulájában és most is voltak ismerős arcok.

JURASSIC PARK 3D-DVD

Bármennyire is próbáltam visszaemlékezni, azt nem tudtam felidézni, hogy hol ültem két évtizeddel ezelőtt, de arra most is emlékszem, milyen is volt az, amikor az első képsorokat megláttam a filmből. A dinó méricskélő szeme a rácsok mögött és a vadász kiáltásai, hogy „Lőjjék le” egy életre emlékezetemben marad. Innen kezdve aztán átestem egy másik dimenzióba, ahol diókat gyártanak, ahol a vidámpark fogalma egy időutazás és ahol a raptorok karma a konyha kövén kopogtat. Megfertőződtem és lassan minden olyan tárgy, ami kapcsolódott a Jurassic Parkhoz lassan beköltözött a szobámba. Még az ajtó fölé is szereztem egy JP-s címert.

jurassic-park-2

Aztán jöttek a dinós könyvek, képregények és végre a VHS csodájának köszönhetőn maga a film is. Amit volt, hogy naponta kétszer is megnéztem. Az Elveszett világ és a Jurassic Park III pedig olyannyira volt kötelező, mint ötödikben az Egri csillagok. A DVD megjelenésével pedig az első körben beszerezendő filmek voltak, Spielberg dinóinak története.

10585202-jpg_194838

Éppen ezért féltem egy kicsit, hogy a nagy 3D-sítési hullámnak áldozata lesz az én kis kedvencem. Aztán félelmem pillanatok alatt szertefoszlott, amikor az első képkockák lepördültek a vászonról. Igazi térélmény, ami magában hordozza a húsz évvel ezelőtti első nézés izgalmát és kiragad a székből, hogy újra egy sikítós utazás részesévé váljak. Nem dobták ki a 20 éves dinókat a filmből, Spielberg nem játszotta el Lucas szánalmas húzását és alázta meg saját gyermekeit azzal, hogy utólag belepiszkál a filmbe. (Az E.T. pisztolyos-mobiltelefonos variálását is később visszacserélte, amikor a rajongók haragjával szembesült.)

jurassic-park-photo-4f105676eb3f9

Jó volt ismét gyereknek lenni és jó volt, ismét nagy vásznon, minőségi 3D-s konvertálással összerezzenni a T-rex üvöltésénél.

Forradalmasították a filmtrükköket

A Jurassic Park csodája Spielberg vakmerőségénél kezdődött. Michael Crichton író a tudományos világ folyóirataiban rengeteget olvasott a klónozásról. Akkor jutott eszébe a borostyánba zárt vérszívók és az abból kinyert vér, illetve DNS ötlete. Az Őslénypark címen nálunk is megjelent könyvének megfilmesítésére, végül 1990-ben a Universal szerezte meg Spielberg számára. A rendező ekkor fejezte be a Hook című filmjét és folytatta volna sor a Schindler listájával, ám a stúdió nyomására a holokausztfilm elé helyezte a dinókat.

BK.1204.Solomon

Spielberg elsőként arra gondolt, hogy a közeli felvételeknél Stan Winston robotjait használja, a távoli beállításoknál pedig a „go motion” technikát. Azt a fajta bábumozgatós felvételszerkesztést, ahol az adott figurát, ez esetben dinókat, kockánként mozgatnak és végül összeáll egy folyamatos mozgássá. (Akárcsak a mi tévé macink esetében.) Csak a próbafelvételek során derült ki, hogy a mozgás még így is kissé darabossá válik, így hát Dennis Murenre terelődött a figyelem aki azt állította, hogy számítógépek segítségével meg tudják oldani a dinók feltámasztását.

Muren elsőként egy gallimimus (a dinók amik a filmben a T-rex elől menekülnek) csordát alkotott, amik elsőként csak csontvázak voltak. Spielberg kezdte elhinni, hogy menni fog, de azt kérte, hogy készítsen egy olyan felvételt is, amely teljes napfényél mutatja meg a dinókat, teljes egészében. Muren ekkor készítette el azt a jelenetet, ami később – némi változtatással – a filmbe is bekerült. A menekülő gallimimus csordára támadó T-rex már hatásos volt és Spielberg úgy döntött, hogy jöhetnek a számítógéppel dolgozó animátorok. Akkor hangozz el az a párbeszéd, ami Phil Tippet go motion animátor és Dennis Muren között ami végül a filmbe is bekerült. Tippet: „Munkanélküli lettem.”, Muren: „Nem, csak kövület.”.

conceptart

A forradalmasított trükkökkel forgatott film fejesugrás volt a semmibe, ami végül jól sül el. Ki gondolta volna akkor, hogy nem is a számítógépes technika, hanem Stan Winston hagyományos bábjai fognak némi fejtörést okozni a forgatás közben. A T-rex kiszabadulós jeleneténél ugyanis sokat használták az épített dinó robotot. Aminek nem egészen tett jót a zuhogó eső. A Rex bőre ugyanis felszívta a nedvességet és egy idő után úgy kezdett el rángatózni, mintha epilepsziás lenne. Így rendre meg kellett állni a munkával és a T-rexről le kellett szárítani minden nedvességet.

8632896_1

Ezeket leszámítva a forgatás rendben ment, a film pedig két héttel a bemutató előtt elkészült.

Hibák és valótlanságok

Az első és szinte egyetlen dolog, ami számomra homályos a filmben az a T-rex szökése körüli terepviszonyok változása. A Rex kilép a kifutójából, onnan ahol percekkel később már jó 15-20 méteres szakadék tátong. Erre azóta sem találtam magyarázatot.

Ugyan a dinók mindegyike valósághű, két faj abszolút eltér a 65 millió éves valójától. A nagy közönség kedvenc Velociraptor ugyanis valójában olyan volt, mint egy nagyra nőtt csirke és az emberre max annyi veszélyt tudott volna jelenteni, mint kutyára a kolibri. Megalkotásakor a tudomány még azon az állásponton volt, hogy az akkor ismert Deinonychus egyik alfaja lehet a raptor, csak később lettek biztosak a tudósok benne, hogy két különböző fajról van szó. A film bemutatása után azonban megtalálták az Utahraptor maradványait, mit Stan Winson akkor csak úgy kommentált, hogy: „Mi megcsináltuk, mielőtt még létezett volna.” A tudomány mai állása szerint egyébként a raptor „típusú” dinók mind tollasak voltak. (A Jurassic Park III. már nyomokban követi ezt a fajta látásmódot.)

Ilyen lehetett a Velociraptor valójában

Ilyen lehetett a Velociraptor valójában

A Dilophosaurus pedig mindent tudott csak mérget köpni nem. A dinót egyébként is lekicsinyítették, sőt gallért is adtak rá, ami szintén nem fedi a valóságot.

jp4

Ami pedig a folytatást illeti. Már régóta lógott a levegőben, hogy készül a Jurassic Park 4. Az első ötletek nyomán dinó-ember klónok lázadtak volna fel az emberiség ellen és álltak volna bosszút nyomorúságos életükért. Amolyan Dr. Monroe szigete módjára. Ezt szerencsére elvetették aztán tavaly nyáron végre neki is ugrottak a forgatókönyvírók. Már a forgatási helyszínkeresésnél tartott a dolog, amikor a Jurassic Park 3D a stúdió számításainak nem tett eleget, így úgy döntöttek, hogy továbbra is pihentetik a projektet és minden előkészületet leállítottak.