Kínában keresnek új piacot a nagy hollywoodi stúdiók

A kínai filmpiacot látják a következő nagy lehetőségnek a visszaeső jegyeladásokkal küszködő amerikai stúdiók, köztük a DreamWorks és a Legendary.

A kínai piac méreteit és lehetőségeit kihasználni akaró stúdiók közt egyik legelsőként a Shreket, a Madagaszkárt és a Kung Fu Pandát is jegyző amerikai DreamWorks Animation többek között animációs filmeket, tévés programokat és internetes játékokat gyárt majd kínai partnereivel. Az év elején Sanghajban felállított Oriental DreamWorks akár a hollywoodi anyastúdiónál is nagyobb lehet majd, az első itt gyártott film 2016-ra kerülhet a mozikba.

A Batman-sorozatot és a Másnaposokat is jegyző Legendary Pictures produkciós társaság szintén Kínában terjeszkedik, tavaly év végén jelentették be, hogy Legendary East néven vegyesvállalatot alapítanak a Huayi Brothers Media Corp. céggel. A kínai partner a hazai piacon való terjesztésért felel majd, míg a Legendary amerikai partnere, a Warner Bros. a világ többi részén mutatja be a filmeket.

A kínai jelenlétet a piac mérete és a növekvő bevételek indokolják. A jegypénztárak 2011-ben összesen 13,1 milliárd jüant (472 milliárd forintnak megfelelő összeget) kasszíroztak, ami 2010-hez képest 29 százalékos növekedést jelez, 2009-hez képest pedig a bevételek megduplázódását. Idén 20 százalékos bővüléssel számolnak az elemzők.

A jegyárbevételek alapján Kína 2012 végére – az Egyesült Államok után, de Japánt maga mögött hagyva – a világ második legnagyobb filmfogyasztójává válhat. Az iparág ráadásul továbbra is lendületesen fejlődik: a hivatalos statisztikák szerint tavaly több mint 800 új filmszínház nyílt az országban, és csaknem 600 hazai film született.

„Hét éven belül Kína a világ legnagyobb médiapiaca lesz, ez egy óriási lehetőség, amelyet most kell kihasználni” – mondta legutóbbi sanghaji látogatásán Jeffrey Katzenberg, a DreamWorks vezérigazgatója.