5 dolog, ami a Pixar jóvoltából javított az animáción

Tegnap volt kerek 25 éve, hogy a már Pixar studio nevet viselő kis műhely bemutatta a Luxo Jr. című kisfilmjét a Dallasi Computer kiállításon. Az 1986 augusztus 17-én széles közönség elé tárt alkotás nem minden volt, ami a grafikusok, animátorok és számítógép programozók alkotta team tarsolyában lapult. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az a 12 egész estés mozifilm ami azóta a társaság égisze alatt elkészült és világszerte több mint 7 billió USA dollárt hozott John Lasseterék konyhájára.

 

 

Most lássuk, a sok mosoly, könny és adrenalin mellett mi az az 5 dolog, amit a Pixarnak köszönhetünk és jobbá tették számunkra az animációk világát.

 

1. Belassít és időt hagy

Régi nagy Disney klasszikusokat elnézve, mint például az Aladdin, a Herkules vagy az Oroszlánkirály, az egész produkció olyan mint egy gyors hullámvasút. Az elején van egy nagy löket utána pedig csak robogunk végig az akción, a dalbetéteken, hogy aztán a film végén egy nagy katartikus csata jelenetben a jó jól elpáholhassa a rosszat. Ha csak Aladdinnal viszem tovább a gondolat menetét, a Dzsin olyan gyorsan rendezi le az egész filmet, hogy arra sincs időnk, azt mondjuk: Hűha.

A Pixar ezzel szemben nem szégyell időt hagyni a dolgokra. Wall-e a film első 20 percében szinte szó nélkül tisztogat majd csetlik botlik EVA körül. A Fel szó nélküli majd 5 perces Carl és Ellie jelenetéről nem is beszélve. De ha más Pixar filmeket nézünk akkor is kitűnik, hogy nem szégyell szembe szállni a Disney nagy tesó íratlan szabályával. Miszerint egy film nem lehet több 90 percnél. Csak pár mozgóképes füzér ami ezt túllépte. Hihetetlen család 115 perc, L’ecso 111 perc, Verdák 117 perc.

 


Carl és Ellie az UP-ban, könnyfakasztó

2. Nincsenek dal betétek 

Igazán nem is tudom mire kellenek ezek. Gyerekkoromban utáltam a rajzfilmek dalbetéteit, akár csak a zöldbabfőzeléket. A különbség csak annyi, míg ez utóbbit közben megkedveltem, előbbitől még mindig ki tör a frász. Mondanom sem kell mennyire bárgyú is lenne, ahogy mondjuk Pizsi Némó nyomában eldalolta volna bánatát.

 

3. Nem kérkedik a hírességek hangjával 

Bár náluk Magyarországon amúgy is tök mindegy, hogy egy animált szereplő éppen melyik hollywoodi sztár hangján szólal meg, de mégis. Amerikában nagy divatja volt, hogy egy egy animált alkotást a szinkronszínészek hangjával adjanak el. Persze most már mindenki tudja, hogy a Toy storyban Buzz hangja Tim Allen és, hogy Woodi Tom Hanks hangján szólal meg, ám a Pixar sohasem csalogatott nézőket egy már befuttatott színész hangjával.

 

4. Bátran választ témát

A Pixar bizony vette a bátorságot, hogy szakítson a beszélő állatkás tündérmesék világától. Hogy mibe volt mersze beleugrani? Armageddon utáni Föld(Wall-e), 78 éves kalandor (Fel!), főző patkány a konyhában (L’ecso), veszekedő külvárosi amerikai család (Hihetetlen család). Olyan témák amik korábban lehetetlenek lettek volna a Disneynél. Most pedig mindannyiunk kedvence.

 

5. Magasra teszi a lécet 

Az animáció végül egy filmet szül, a film pedig üzlet. Így a riválisoknak tetszik vagy sem, a Pixar nyomában kell járniuk, hogyha tartani szeretnék a lépést. Bár a blogoló elfogult, de azt gondolom, hogy ha eddig megelőzni nem is sikerült a Pixart azért jó néhány olyan film született ami ennek az új hullámnak köszönhető. Vigyázz, kész, szörf! Táncoló talpak, Így neveld a sárkányod, Rango vagy, hogy a Kung Fu Pandát ne is említsem.

 Korábban például elképzelhetetlen lett volna, hogy animációs film Oscar jelölést kapjon a forgatókönyvért. Most már ez is történelem, csak a Pixar egyedül nyolcszor kapott jelölést.

 És, hogy mivel örvendeztet meg minket legközelebb a stúdió? Jövő nyáron jön új filmjük a Brave. 2013-ban pedig a Szörny Rt. kap egy előzményfilmet, ami Sully és Mike Wazowski egyetemi éveit mutatja be. Addig pedig, marad az otthoni Pixar mozifilm és rövidfilm gyűjtemény a DVD-n, amik éppen annyira időt állóak, mint a nagyi Herendije.  


Brave hivatalos trailere